BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 13 Ogos 2009

Allah kurangkan hingga tinggal Lima Waktu sahaja

Nabi Muhammad s.a.w. naik lagi menghadap Allah s.w.t untuk minta dikurangkan lagi jumlah waktu sembahyang itu. Sembilan kali Nabi s.a.w. naik menghadap Tuhan mohon pengurangan itu. Setiap kali menghadap , Allah kurangkan lima waktu. Akhirnya tinggal lima waktu sahaja. Sampai sehad ini, Allah s.w.t. pun berfirman:

"Ya Muhammad !"

"Ya Tuhanku," jawab Nabi Muhammad s.a.w.

"Ini lima waktu sembahyang dalam sehari semalam, setiap waktu sembahyang sama dengan sepuluh waktu waktu sembahyang, bererti semuanya 50 sembahyang.
Apa yang telah Kukatakan tadi tidak dapat diubah lagi," firman Allah s.w.t. dan menambah:

" Dan barangsiapa ada niat untuk berbuat kebaikan, lalu tidak dapat dikerjakan, akan ditulis satu kebaikan, tetapi apabila dikerjakan, maka ditulis sepuluh kebaikan sebagai ganjarannya.

" Sebaliknya barangsiapa hendak berbuat jahat, tetapi tidak dilakukan, tidak akan ditulis apa-apa, dan jika dikerjakan juga hanya akan ditulis satu kejahatan sahaja."

Sehabis Allah berfirman menjelma awan putih menyaluti Nabi s.a.w. dan baginda pun turun .


Sampai kepada Musa, Nabi pun menceritakan hasil usahanya itu. Bagaimanapun Nabi Musa masih menyuruh Nabi s.a.w. menghadap Allah s.w.t. supaya meminta dikurangkan lagi jumlah waktu sembahyang itu.

"Pergilah lagi menghadap Allah, pohon supaya dikurangkan lagi. Umatmu masih tidak mampu melaksanakannya," kata Musa a.s.

" Aku malu sudah. Cukuplah aku berulang-alik kepada Tuhanku. Kini aku menerimanya dan reda," jawab Nabi Muhammad s.a.w.

Dalam keadaan demikian, terdengarlah satu suara "Aku telah tugaskan satu kewajiban dan cukup sudah Aku ringankan tugas itu kepada hamba-hambaKu."

Mendengar suara itu, Nabi Musa pun mempersilakan Nabi Muhammad s.a.w. turun. Katanya: "Kini silakanlah Muhammad, turunlah, Bismillah (dengan nama Allah)."

Rasulullah s.a.w. pun turunlah diiringi Jibril a.s.

0 ulasan: