BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Ahad, 16 Ogos 2009

Cintanya Dianggap Gila



Muhammad bin Al-Fadhal bercerita
katanya:

Suatu peristiwa , ketika berjalan bersama teman-teman, aku terlihat seorang pemuda terlentang di atas tanah, sementara debu-debu jalan mengotori seluruh pakaiannya. Pemuda itu merintih sedih, hiba seperti menangis dalam dirinya. Kelihatan ada sesuatu yang berat sedang ditanggungnya.

Aku datang kepadanya hendak mengambil tahu, sambil berkata kepada teman-temanku, "Wahai kawan!" Pintaku kepada teman-teman yang berjalan bersama-samaku tadi. "Mari kita dekati pemuda itu, barangkali dia sedang sakit dan memerlukan bantuan kita !"

Salah seorang temanku berkata, "Mendengar daripada rintihannya, dia tidak menghidap sakit yang biasa, tetapi dia seperti orang yang dilanda sakit asmara sahaja......"

"Benar katamu itu," sokong teman yang lain. "Tengok dia menyebut hal-hal yang sedang dicintainya, kalau orang tidak tahu, mungkin dia dianggap gila."

Kami mendekati pemuda itu, dan ternyata dia seorang pemuda yang kurus kering, berbaju kasar yang banyak tampal-tampalannya. Dia melihat kami datang dan berkata "Oh, alangkah celakanya siapa yang telah merasakan kasih sayang Tuhan, namun tidak suka berbakti kepada-Nya!" Pemuda itu mengulang-ulang kalimah itu terus- menerus hingga pengsan.

Aku mencubit teman-teman yang memandang pemuda itu seraya berbisik," Orang ini tidak gila, kerana orang gila tidak akan dapat mencapai darjat seperti ini."

Apabila pemuda itu sedar semula, dia terus memerhatikan kami dan bertanya, "Siapakah tuan-tuan ini? Mengapa tuan-tuan ada di sini?"

"Kami melintasi di jalan itu, dan kami lihat saudara sedang terbaring kesakitan, lalu pengsan. Jadi kami datang untuk bertanya sama ada saudara memerlukan bantuan daripada kami," aku menjawab pertanyaannya.

"Oh begitu," katanya kepadaku.

"Penyakit apakah yang sedang saudara rasakan, adakah saudara perlukan ubat?" aku bertanya lagi kepadanya, dengan harapan aku mendapat sesuatu daripadanya.

"Tuhan yang memberi penyakit ini kepadaku. Dialah yang memiliki ubatnya, namun Dia menganjurkan aku supaya menuruti nasihat-Nya " pemuda itu menerangkan.

"Dia memerintahkan supaya aku menuruti segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya, selalu mendekatkan diri kepada-Nya, bertahajjud di malam hari, sementara manusia lain berada dalam kegelapan." Pemuda itu menjelaskan kepada aku dengan panjang lebar.

Kemudian pemuda itu menangis , dan kami pun turut bersedih dan menangis bersama-samanya.

"Anakku!" aku berkata. "Saat ini kami adalah tamumu, oleh itu kami memohon doa daripadamu."

"Tidak , aku tidak tergolong dalam kumpulan orang-orang yang patut diminta doa daripadanya. Aku tidak punya apa-apa kelebihan," jawabnya.

Aku terus memaksa dan bersumpah tidak mahu bergerak dari tempat itu melainkan selepas mendapat doa daripadanya. akhirnya dia bersetuju.

"Baiklah," katanya. "Semoga Allah SWT melimpahkan kemaafan-Nya kepada kamu sekalian, memberi syurga sebagai tempat tinggal yang abadi, dan selalulah mengingati maut setiap saat walau dalam hati."

Kami pun berpisah dengannya. Kami benar-benar takjub kepadanya, juga atas segala nasihatnya. Semua nasihat itu tersemat kukuh dalam hati kami.

Inilah keadaan seseorang yang benar-benar cinta kepada Allah SWT. Tetapi bagaimana pula kita ini, yang sihat-sihat, segar-bugar dan tidak menghidap sebarang penyakit? Bukankah Tuhan selalu menyeru supaya kita mendekati-Nya, padahal kita selalu menjauhi-Nya? Mengapa kita tegar berbuat begitu? Sampai bilakah kita harus mensia-siakan umur kita, yang semakin hari semakin berkurangan itu ?

"YA ALLAH ! Ampunilah dosa-dosa kami, ampunkanlah segala kesalahan dan kesilapan kami, dan berilah kami pertolongan untuk sentiasa berbakti ke hadrat Mu ! Amin !"

0 ulasan: