BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Isnin, 24 Ogos 2009

TALI PENGIKAT KAUM MUSLIMIN



Hakikat dan buah keimanan akan menimbulkan ikatan yang beraneka ragam. Ia merupakan tali pengikat antara kaum Muslimin dengan Allah. Tali pengikat itu berupa kecintaan.

Ia juga akan menumbuhkan hubungan yang erat antara sesama kaum muslimin, antara seseorang dengan yang lain, yang didasarkan atas landasan kasih sayang serta rahmat.

Selain itu,
keimanan juga dapat menumbuhkan hubungan antara kaum Mukminin dengan musuh Tuhan yang hendak menghalang jalan yang benar, iaitu atas dasar kekerasan dan ketegasan sikap.

Perhatikanlah firman Allah SWT yang bermaksud:

"Wahai orang-orang beriman ! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad) , maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Dia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; Mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela."


Surah Al-Maaidah : 54)

Sifat-sifat sebagaimana di atas itu telah jelas dalam peribadi Rasulullah SAW serta sahabat-sahabat baginda, sebagaimana yang difirmankan oleh Allah SWT yang bermaksud:

"Nabi Muhammad SAW ialah Rasul Allah; Dan orang-orang yangbersama dengannya bersikap keras dan tegas terhdap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan sesama sendiri (umat Islam)."

Surah Al-Fath : 29


" SELAMAT BERPUASA DAN BERBUKA ! JANGAN LUPA BERBUKA
DENGAN BUAH KURMA / TAMAR."

0 ulasan: