BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 20 Ogos 2009

WAJAH RASULULLAH TETAP BERSERI WALAUPUN BERHADAPAN DENGAN MUSUH

Wajah Nabi sa.w. sentiasa ceria dan berseri walaupun berhadapan dengan seseorang yang tidak beliau sukai. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari Uyainah bin Hisn memasuki tempat Rasulullah s.a.w. Sementara dia termasuk di kalangan bangsa Arab yang berperangai kasar dan sudah bersatu dengan beliau , sebagai cara untuk menyelamatkan kaumnya. Ketika Uyainah sudah tiba di hadapan baginda, maka beliau tersenyum kepadanya.

Masalah ini telah disebutkan Aisyah ra.: "ada seorang lelaki yang meminta izin untuk bertemu dengan Nabi Sa.w. Ketika beliau melihat orang itu dari jauh , maka beliau bersabda : "Dia adalah seburuk-buruk saudara dalam kerabat dan anak dalam kerabat'. Namun ketika orang itu sudah duduk, beliau memberikan senyuman di wajah dan menerima dengan baik hati kedatangan orang itu.

Ketika orang itu sudah pergi, Aisyah berkata kepada beliau: " Wahai Rasulullah , ketika melihat orang tadi dari jauh, engkau berkata begini dan begitu. Tetapi kemudian engkau berwajah ceria setelah berada di hadapannya dan menerima kedatangannya dengan baik hati."

Beliau bersabda : " Wahai Aisyah , bilakah engkau melihatku berbuat tidak baik?" (Diriwayatkan Al-Bukhary)

0 ulasan: