BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 1 Julai 2009

MENYOAL PENGHUNI KUBUR



Dua orang sahabat Nabi sedang berjalan sambil bercakap-cakap. Kedua orang yang berjalan itu adalah Imam Ali r.a. dan sahabat setianya yang bernama Abul Aswad Ad-Dualy. Dalam perjalanannya, mereka melewati perkuburan. Imam Ali berhenti, diikuti oleh Abul Aswad.

Sesungguhnya putera-puteri kalian sudah bertambah besar, dan isteri-isteri kalian sebahagiannya telahpun menikah. Inilah khabar kami (di dunia), maka bagaimanakah khabar kalian, Imam Ali berkata, ditujukan kepada para penghuni kubur, seakan berdailog.

Tentu sahaja tidak ada tidak ada jawapan atas pertanyaan Imam Ali tersebut. Abul Aswad memandang Imam Ali penuh kehairanan. Ia tidak habis fikir, bagaimana Imam Ali berdailog dengan para penghuni kubur.

Belum hilang kehairanannya, Abul aswad dikejutkan oleh suara Imam Ali, kali ini ditujukan kepadanya:

"Tahukah engkau, wahai Abul Aswad , apa akan dikatakan para penghuni kubur ini seandainya mereka dapat berkata-kata untuk menjawab pertanyaanku?"

"Tidak, jawab Abul Aswad singkat."

"Mereka akan berkata: " Sesungguhnya, sebaik-baik bekal adalah takwa."

Seketika itu mengertilah Adul Aswad , betapa benarnya ucapan Imam Ali tersebut, sebab di hadapan Allah, tidak ada satu perkara pun yang dapat membela seseorang selain dari amal sebagai buah dari ketakwaannya. Betapa tidak benar, sebab ucapan Imam Ali di atas, dipetik dari firman Allah SWT di dalam al-Quran.

0 ulasan: