BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 25 Ogos 2009

GURAU SENDA RASULULLAH DENGAN BAHASA KIASAN



Adakalanya lawan bicara Rasulullah SAW adalah orang yang benar-benar boleh memahami , tidak ada salah faham. Malahan dia boleh mengimbangi pertanyaan atau perkataan beliau. Inilah yang terjadi pada diri Suhaib, iaitu ketika dia sakit, kemudian Rasulullah SAW mengajaknya bergurau senda untuk menghiburkannya.

Daripada Suhaib ra., bahawa dia memakan kurma yang warnanya ada yang kelabu (ramad). Lalu Rasulullah SAW bersabda : "Jika engkau memakannya, maka warnamu boleh kelabu."

Suhaib berkata : "Kalau begitu aku akan memakan belahannya yang lain."

Maka Rasulullah SAW tersenyum mendengar perkataannya.

Dalam riwayat lain disebutkan, bahawa Suhaib berkata, "Aku menemui Nabi SAW yang di hadapan beliau ada roti dan kurma. Lalu beliau bersabda, "Ke sinilah dan
makanlah !"


Maka aku mengambil kurma dan memakannya . Beliau bersabda : " Jika engkau makan kurma, engkau boleh menjadi kelabu."

Aku berkata : " Aku akan makan belahannya yang lain yang tidak kelabu. "

Lalu beliau tersenyum. ( Diriwayatkan Ibnu Majah ).



0 ulasan: