BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 26 Ogos 2009

KELALAIAN RSULULLAH YANG JARANG TERJADI

Sebahagian sahabat ada yang mencandai Nabi SAW kerana kelalaian beliau, dengan mengatakan sesuatu pada ketika beliau tidak .apa yang terjadi. Inilah sebahagian di antara kisahnya.

Daripada Auf bin Malik Al-Asyja'y , dia berkata : "Aku menemui Nabi SAW pada waktu perang Tabuk , yang ketika itu beliau berada di sebuah khemah kecil yang diperbuat daripada kulit. Aku mengucapkan salam dan beliau menjawab salamku. Lalu beliau bersabda : " Masuklah ! "

Aku pula bertanya : "apakah aku harus masuk dengan seluruh badanku wahai Rasulullah ?"

"Ya," jawab beliau. Maka aku pun masuk ke dalam.

Menurut Uthman bin Abul-Atikah, Auf perlu bertanya seperti itu kerana khemah beliau yang sangat kecil. (Diriwayatkan Al-Bukhary, Abu Daud dan Ibnu Majah).

Ini merupakan gurau senda antara sahabat dan Rasulullah SAW. Sebab tidak mungkin seseorang hanya meminta izin untuk sebahagian anggota badannya sahaja ? Andaikan dia meminta izin untuk kepalanya sahaja, tentua juga berlaku bagi anggota badannya yang lain.




0 ulasan: